electro vehicle
electro vehicle  
לעמוד הבית
  electro vehicle  
אפיקים קלנועית רחובות קלנועיות
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב אופנים חשמליים
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב כסאות גלגלים
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב יד שניה
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב אביזרים
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב מקורות מימון
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב פיקוד שבת
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב אפיקים קלנועית רחובות גלברס פרופיל קלנועם
קלנועית רכב חשמלי מיני רכב אפיקים קלנועית רחובות גלברס צור קשר

 

קלנועית רכב חשמלי מיני רכב אפיקים קלנועית רחובות גלברס מאגרי מידע

אתרים מעניינים
בטיחות קלנועית
תקנות קלנועית
אמנת נגישות
מונחים תעבורה
רכב חשמלי
שוויון זכויות
חוק חניה לנכים
רשויות מקומיות
סידורים לנכים
חוק תכנון ובניה-2
חוק תכנון ובניה-1
תקנות תכנון ובניה
מפקחים
נפגעי תאונות דרכים
ועדת הכלכלה
אנרגיה - מילון
תחבורה
תאי דלק






mini car
ניידות אישית נייד מחסום קורקינט קלנועית מיני רכב חשמלי לאיש אחזקה למבוגר לנכה סקוטר הניידות

קל פשוט וחסכוני !

 


קלנועית רכב חשמלי למבוגר, לאיש אחזקה ...

קלנועית רכב חשמלי למבוגר, לאיש אחזקה ...

קלנועית רכב חשמלי למבוגר, לאיש אחזקה ...




תאי דלק


שם הפעילות
: שימוש באנרגיה חלופית להנעת כלי רכב נושא הפעילות:

פרק 2: מזהמים גזיים באויר
פרק 9: כמה זה עולה לנו באיזה מפרקי המבנית קיימת אפשרות לשילוב הפעילות?
עבודה יחידנית או בזוגות דרך ההוראה:
(כדוגמת – סיור לימודי, עבודה בקבוצות,חקר אירוע וכדו')
שם ביה"ס: אור תורה סטון
ישוב:רמות, ירושלים מורה/מנחה/אחר
ענת חפיף כותבי הפעילות:
קריאת מאמר מדעי ותרגול מי
ו מנויות שונות
מטרות הפעילות:
משך זמן הפעילות
שעור
מידת העמקה
( מעמיק מאוד, מעמיק, לא מעמיק)
דרכי הערכה

כן הפעילות כוללת מחוון
כן/לא
איכות האויר סביבנו
הטכנולוגיה מתקדמת ואיכות הסביבה נשמרת האם הפעילות עשויה להתאים גם למבנית אחרת? אם כן, לאיזו?

תאי דלק
האם הם הפתרון המיוחל לתדלוק מכוניות העתיד?
(מעובד מתוך מאמר מאת רוני ליפשיץ, פורסם בכתב העת "גלילאו", גיליון 8 ינואר-פברואר 1995.)

בימים אלה מתגבשת טכנולוגיה חדשה להנעת כלי רכב, אשר אינה מבוססת על תוצרי נפט ואינה מזהמת את הסביבה. המכוניות אשר יונעו באמצעות שיטה זו, תהיינה קלות ונעימות לנהיגה, מחירן לא יעלה על מחירה של מכונית מהדור הנוכחי, ותדלוקן והפעלתן יהיו נוחים לא פחות מאלה של מנועי הבנזין המשמשים אותנו מזה מאה שנים.
הדבר נשמע כמעט בלתי אפשרי, אולם יתכן כי מקור אנרגיה חדש, הקרוי "תא דלק", יחליף את הבנזין כמקור אנרגיה עיקרי למכוניות. תאי הדלק, אשר פותחו בעבר כמקור אנרגיה ייחודי עבור כלי רכב חלליים ולוויינים, יוכלו בעתיד להתחרות, במונחים כלכליים, במנועי הבנזין הוותיקים.
מנוע הבנזין, המשמש את כלי הרכב היבשתיים, העניק לאדם יכולת תנועה וניידות שלא הייתה כדוגמתה. אולם בצד יתרונותיו העצומים הוא התגלה כאחד הגורמים העיקריים לזיהום האוויר. אומדנים שונים גורסים כי כ- 50% מהגורמים ליצירת ערפיח נוצרים בגלל כלי רכב ממונעים. משרד האנרגיה האמריקני מעריך כי בתוך 45 שנים יאזלו משאבי הדלק בעולם, אם לא תרד צריכת הדלק הכוללת. נתונים אלה ממחישים עד כמה המשימה של פיתוח מכוניות המונעות באמצעות אנרגיה חלופית היא חיונית ודחופה.
בעבר, נעשו ניסיונות רבים לבניית מכוניות חשמליות שיחליפו את המכוניות המונעות על-ידי בנזין. השימוש במנוע חשמלי להנעת כלי רכב טומן בחובו כמה יתרונות ייחודיים לרכב העתיד. מנוע חשמלי מספק יותר כוח ותאוצה מאשר מנועי הבנזין, והוא מעניק גם יתרונות בטיחותיים רבי ערך, כגון אפשרות בלימה יעילה. רוב יצרני הרכב ניסו לבנות דגם של מכונית חשמלית, אולם כולם נתקלו בבעיה קשה לפתרון: רכב חשמלי דורש סוללה גדולה, כבדה ובעלת יכולת אגירת אנרגיה חשמלית רבה. גם לאחר שפותחו סוללות העונות על דרישות אלה, התברר כי הן דורשות שעות רבות של טעינה בין נסיעה לנסיעה.
תא דלק הוא מנגנון המאפשר להפיק אנרגיה חשמלית ישירות ממימן ומחמצן, באמצעות תהליך כימי המתרחש בתוך כלי הרכב. חומר הדלק העיקרי בתא הדלק הוא מימן או חומרים המכילים מימן. מילוי מכל הדלק של המכונית בחומרים אלה נמשך דקות ספורות ודומה לתהליך המילוי של בנזין. גם מרחק הנסיעה בין תדלוק לתדלוק אינו שונה מהמקובל במנועי הבנזין הרגילים. בכל שאר המרכיבים דומות מכוניות
המצוידות בתא דלק למכוניות חשמליות. למעשה, מדובר במכונית חשמלית שבה תא הדלק מחליף את הסוללה כמקור לאנרגיה החשמלית. בדומה למכוניות החשמליות, מכוניות המימן תהיינה שקטות מאוד, ועלויות תחזוקתן תהיינה נמוכות בהרבה מאלה של המכוניות הנוכחיות.
רבים חוששים מהשימוש במימן, שהוא גז מתלקח ונוטה להתפוצצות. אולם פחדים אלו אינם מוצדקים תמיד. נקודת ההתלקחות של המימן גבוהה בהרבה מזו של בנזין. אמנם המימן דולף בשיעור גבוה מזה של בנזין, אולם הוא גז קל ונוטה להתנדף במהירות רבה. אדי בנזין, למשל, כבדים מהאוויר, והסיכוי שישקעו ויתרכזו בנקודה רגישה לפיצוץ, גבוה מזה של מימן.
הסיבה העיקרית לעניין שמעוררים תאי הדלק היא באפשרות לייצר מכוניות שאינן פוגעות באיכות הסביבה. חסידי השיטה טוענים כי טכנולוגיית תאי דלק נקיה יותר מטכנולוגית הרכב החשמלי. אמנם, הם אומרים, המכונית החשמלית מצטיינת ברמת זיהום אפס, אולם האנרגיה הדרושה להטענת הסוללות מופקת בתחנות כוח הפועלות על נפט ופחם, וכך, למעשה, כמות הזיהום הנפלטת אינה משתנה, רק מיקום הזיהום משתנה. מנגד, טוענים מתנגדי השיטה כי גם מכוניות המונעות על-ידי תאי דלק פולטות לסביבה כמויות קטנות של פחמן דו-חמצני. גם האחסון והובלת חומרי הדלק כרוכים בזיהום אוויר מסוים בגלל התאדות ודליפות. ייתכן כי מבחינה טכנולוגית אנו קרובים לנקודה שבה מנוע הבנזין צריך לפנות את מקומו לטכנולוגיות
חדשניות, יעילות, חסכוניות וידידותיות יותר לסביבה. אלא שתהליך זה מסובך מאוד, וביצוע מהפכה מסוג זה כולל מרכיבים לא טכנולוגיים כבדי משקל. תעשיית הרכב היא התעשייה הגדולה והמשגשגת בעולם ושיקולים כלכליים עשויים לעכב את מה שנתפס כמהפכה הכרחית. קושי אחד נעוץ בצורך להקים תשתית חדשה של תחנות תדלוק לאורך מיליוני קילומטרים של כבישים בעולם, אך תחנות דלק לא יפתחו אם בכבישים לא ינוע צי גדול של מכוניות המופעלות בתאי דלק, ולקוחות לא ירכשו מכוניות כאלה בלא שיהיו תחנות רבות לאורך הדרכים.
דו"ח שפרסם "המכון למשאבי העולם" טוען כי הנעה באמצעות מימן לא תפחית את רמת זיהום האוויר באופן משמעותי. הדו"ח טוען כי תומכי השימוש בדלק חלופי הם בעיקר חקלאים, אשר מגידוליהם הוא יופק. זהו, אם כן, רק קצהו של הוויכוח על רכב בעתיד, ויכוח בו שזורים שיקולים לאומיים, טכנולוגיים וכלכליים זה בזה.

שאלות למאמר:
1) רשמי את שלוש המילים הראשונות בפיסקה שבה מתוארים:
יתרונותיו וחסרונותיו של מנוע הבנזין –
מנגנון הפעולה של תא דלק –
היתרון הסביבתי של הנעה באמצעות תא דלק –

2) השווי באמצעות הטבלה הבאה בין מכונית רגילה (המונעת באמצעות בנזין), מכונית חשמלית ומכונית המונעת באמצעות תא דלק:
מכונית רגילה מכונית חשמלית מכונית המונעת על-ידי תא דלק
מקור האנרגיה
משך התדלוק/ ההטענה
מרחק הנסיעה בין תדלוקים/הטענות

3) עייני בפיסקה השישית (הפיסקה האחרונה בעמוד מס' 1):
א. מהו הנושא המרכזי המוצג בפיסקה?

ב. על סמך המשפט "נקודת ההתלקחות של המימן גבוהה בהרבה מזו של בנזין" ניתן לקבוע כי המימן מתלקח בטמפרטורה גבוהה / נמוכה יותר מהטמפרטורה שבה מתלקח הבנזין. (מחקי את המיותר).
ג. למימן יש חסרון לעומת הבנזין בכך שהוא
ד. למימן יש יתרון לעומת הבנזין בכך שהוא

4) במאמר מובאים משפטים המביעים עובדות ומשפטים המביעים דעות.
צטטי משפט המביע עובדה:
צטטי משפט המביע דעה:

5) התהליך של מעבר משימוש במנועי בנזין לשימוש באנרגיה חלופית כרוך בקשיים רבים. את אחד מהקשיים ניתן לתאר בצורה של "מעגל קסמים". נסי לתאר את הקושי הזה באמצעות התרשים הבא – רשמי בכל תא את המשפט המתאים:

6) הוויכוח על המעבר לשימוש באנרגיה חלופית כולל מרכיבים לא טכנולוגיים.
א. הביאי דוגמא לשיקול המוגדר כ-"לא טכנולוגי".

ב. הסבירי כיצד יכול שיקול זה לבוא לידי ביטוי.

מחוון למאמר "תאי דלק"
קריטריון רמת ביצוע גבוהה רמת ביצוע בינונית רמת ביצוע נמוכה
1) זיהוי נושא בפיסקה – התאמת כותרת לפיסקה (12) זוהו נכונה כל שלש הפסקות
9 - 12 זוהו נכונה שתי פסקות

5 - 8 זוהתה נכונה פסקה אחת
1 - 4
2) הצגת מידע מילולי בתוך טבלה (18) הוצגו 7-9 פרטי מידע בצורה נכונה
14 - 18 הוצגו 4-6 פרטי מידע בצורה נכונה
8 - 13 הוצגו 1-3 פרטי מידע בצורה נכונה
2 - 7
3 א) זיהוי נושא מרכזי בתוך פיסקה
(6) זוהה נכונה הנושא המרכזי:
השוואה בין מימן ובנזין
5 - 6 זוהה נושא אך לא בצורה מלאה: התייחסות רק למימן

3 - 4 זוהה נושא אך לא בצורה מלאה: התייחסות רק לבנזין

1 - 2
3 ב) יישום של מידע (4) יישום המידע בצורה נכונה
4
(בגלל אופי השאלה אין אפשרות לרמות ביצוע)
3 ג ,ד) השוואת יתרונות וחסרונות (8) זוהו יתרון וחסרון באופן מלא
7 - 8 זוהו יתרון וחסרון באופן חלקי
5 - 6 זוהה יתרון או חסרון אל לא שניהם
1 - 4
4) הבחנה בין דעה לעובדה (20)
הבחנה נכונה בין דעה לעובדה
14 - 20 הבחנה נכונה לגבי דעה או לגבי עובדה
7 - 13 זיהוי חלקי של דעה ועובדה
1 - 6
5) ארגון מידע בצורה של תרשים זרימה
(20) זוהה הקשר של כל מרכיבי התרשים

14 - 20 זוהה קשר בין כל חלקי התרשים אך בצורה לא רציפה
7 - 13 רק אחד מפרטי התרשים זוהה נכונה

1 - 6
זיהוי שיקול לא-טכנולוגי
(12) התייחסות לשיקול לא- טכנולוגי ולביטויו
9 - 12 התייחסות לשיקול אך לא לביטויו

5 - 8 התייחסות לשיקול טכנולוגי ולביטויו

1 - 4

 
13/06/06
חזרה לעמוד קודם





להערות כתוב אל :
a_spid@walla.co.il